Monday, March 28, 2016

Voda je život aneb pitný režim + soutěž o lahve Equa s Labeloo.cz

Lidské tělo obsahuje průměrně 60-70% vody, je tedy jasné, že voda je, i přestože nemá žadnou energetickou hodnotu, pro tělo nezbytná. A přestože o pitném režimu a nutnosti hydratace těla toho bylo napsáno i řečeno mnoho, stále se setkávám s tím, že mé klientky pitný režim nedodržují, přes den vypijí sotva půl litru až litr vody a čistá voda je to v tom lepším případě.


Kolik toho máme vlastně vypít, kdy je nejlepší pít, co máme pít?

Jako první se nabízí otázka, kolik toho máme vypít? A odpověď není tak jednoduchá. Obecně se dá říci, že bychom se měli pohybovat někde kolem 2-3 litrů tekutin denně, ALE můžete potřebovat i více pokud:

- sportujete
- jste vystaveni vysokým teplotám (ať už počasím nebo například saunováním)
- hooodně jíte (čím více jídla, tím více vody)
- máte zvýšenou teplotu
- máte žízeň
- hodně solíte
(a další)

Pitný režim bychom si měli rozdělit do celého dne, nicméně jsou chvíle, kdy bychom tekutiny měli doplňovat určitě a to:

- ráno po probuzení - vaše tělo bylo bez vody 6-8 hodin (no někdy taky třeba 10-12 :)) a po noci je vyprahlé, dopřejte si proto hned po probuzení sklenici vody (0,3-0,5l)
- ke každému jídlu - během jídla popíjejte vodu, nejen že se vám bude lépe trávit, ale také do sebe jídlo nenaházíte v takové rychlosti a lépe si uvědomíte, kdy jste již sytí
- během tréninku - tady asi není potřeba nic dodávat, makáme, potíme se a doplňujeme vodu (já během tréninku bez problému vypiji i 1l vody)
- kdykoliv máte žízeň - žízeň už je stav, kdy tělo vodu postrádá

Dostáváme se k tomu, co bychom měli pít. Na prvním místě by určitě měla být obyčejná voda. Je na vás, jestli zvolíte balenou, z vododvodu, nebo filtrovanou. Vodu lze ochutit například citronem, mátou, malinami nebo jiným ovocem (pozoir na množství, vodu si chceme pouze ochutit - ne si udělat džus :)) Dalším vhodným zdrojem je čaj - zelený, bílý, černý, nebo jen odvar z máty nebo zázvoru. 

Limonády, mléko, káva, džusy...
Dle mého názoru tyto nápoje do pitného režimu nepatří, i když vám samozřejmě určitě množství tekutin dodájí.
Nicméně mléko, slazené limonády i džusy (freshe také) bych vzhledem k energetické hodnotě a množství cukrů zařadila k potravinám. Nemluvě o tom, že žízeň pravděpodobně stejně nezaženou.

Co se týče limonád bez cukru s umělými sladidly - ráda bych tu zmínila jeden mýtus a to "to radši normální coca-colu, než light/zero". Abychom si to ujasnili. Látky, kvůli kterým zavrhujeme coca-colu light (a její ekvivalenty) obsahuje i normální coca-cola. Normální coca-cola má jen navíc "pár" kostek cukru. Tím bych nerada coca-colu light obhajovala. Určitě by neměla být na denním pořádku. Ale pokud si ji dopřejete občas, například když jdete posedět s přáteli nebo vás hodní mlsná, nevidím na tom nic špatného. Umělá sladila obsahují i vaše BCAA, nakopávače, proteiny...

Jak to dělám já?
Ráno po probuzení vypiji cca 0,4l vody. Během a po snídani vypiji znovu 0,4l vody. Před, během a po tréninku cca 1,5l vody. A poté během dne upíjím ještě tak 1-1,5l vody.

Ano piji hodně, ale já mám žízeň. Pořád. :))

Chcete pomoct s pitným režimem? 
Tak mrkněte na Facebookové stránky FitVeronika nebo na Instagram FitVeronika. Na obou sociálních sitích běží Velikonoční soutěže o lahve Equa z Labeloo.cz. Jsou to ty nejroztomilejší lahvičky na pití :)).


No comments:

Post a Comment