Monday, October 19, 2015

Proč je dobré jíst tuky?

Ať to zní sebevíc nelogicky, když chcete spalovat tuky, musíte jíst tuky. Ale né že se teď vrhnete na skleničku arašídového másla! :D I tady samozřejmě platí, že všeho s mírou, nicméně se jich určitě bát nemusíte. Jak to s nimi tedy je?


Tuky patří mezi základní makroživiny a pro nás jídelníček jsou stejně důležité jako bílkoviny a sacharidy. Oproti bílkovinám a sacharidům mají větší kalorickou hodnoty a sice 9 kcal na 1 g. Některé vitamíny jsou navíc rozpustné pouze v tucích (jsou to vitamíny A, D, E, K - nikdy nezapomenu poučku ze školy "je to ZADEK bez Z), proto, aby jsme je mohli z potravy získat, tuky potřebujeme.


Tuk v potravinách zpomaluje trávení, zasytí nás na delší dobu, zpomalují uvolňování sacharidů a tím přispívají k lepšímu odbourávání tuků.

Nenasycené, nasycené, trans?
Nejlepší jsou tuky nenasycené - tedy ty rostlinné (s výjimkou kokosového a palmového). Výborným zdrojem nenasycených tuků jsou oříšky, avokádo, rostlinné oleje, semena a ryby.

Nasycené tuky jsou v poslední době velmi řešené - jedná se ve většině případů o živočišné tuky, které zvyšují hladinu cholesterolu a podílejí se na vzniku srdečních chorob. Ano, ale! nasycené tuky zvyšují hladinu hormonu testosteronu, což zejména pokud cvičíte oceníte (testosteron přispívá k růstu svalové hmoty). Není proto důvod se bát například žloutků nebo tuku obsaženého v hovězím mase apod.

Trans jsou špatné a nejezte je. Tečka.

Pokud tělu dáváte dostatek tuku z potravy, nemá potřebu si tuk ukládat do zásob a nemá tedy problém jej odbourávat. A jaké tedy volit zdroje tuků a jak je načasovat do jídelníčku?

Ve vašem jídelníčku by určitě měly převažovat nenasycené tuky, tedy oříšky a jiná semena, avokádo, rostlinné oleje a ryby. Ideální je tuky směřovat do každého jídla během dne, pouze předtréninkové a potréninkové jídlo by tuky obsahovat nemělo, právě kvůli zpomalení trávení. Záleží tedy samozřejmě, kdy máte trénink, ale já sama mám tuky nastavené takto (vypisuji pouze tuky):


snídaně: celé avokádo nebo hrst oříšků do ovesné kaše
svačina (potréninková)
oběd: olivový olej
svačina: ryba
večeře: 2 žloutky
před spaním: hrst oříšků (na noc ideální - zpomalení trávení, pomalejší uvolňování živin...a navíc je to mňamka)

Vidíte, že nejvíc jím asi oříšků, moje nejoblíbenější jsou rozhodně kešu, mandle, makadamiové oříšky a různé směsi. Ty ráda nakupuji na SVĚT PLODŮ, kde mají velký výběr a já mám tak doma stále zásobu. Na e-shopu najdete nejen oříšky, ale také sušené ovoce , raw tyčinky a další dobroty. Navíc jste o balíček oříšků od Svět plodů mohli soutěžit na Facebooku FitVeronika.


Co se týče oříškových másel - jsou skvělá, pokud se vám to nezvrtne a nesníte celou sklenici v extra krátkém čase.

A co vy? Bojíte se tuků? Já doufám, že ne! A jaké zdroje jsou vaše nejoblíbenější?

1 comment: