Thursday, April 10, 2014

Kolikrát denně jíst? II.

Uběhly necelé tři týdny, od doby, kdy jsem začala jíst podle Jillian Michaels a její knížky Ovládněte svůj metabolismus. Co si myslím o knížce a ve zkratce její obsah naleznete v článku zde. Stále souhlasím s většinou věcí, které Jillian píše a ty se také shodují se zásadami zdravé výživy. V podstatě jedinou velkou změnou pro mě po přečtení knihy bylo jídlo pouze 4x denně, vždy po 4 hodinách. Samozřejmě se mi tím trochu zvětšily porce, což jsem především u snídaně (ach, ta ovesná kaše!) brala jako velké plus.



První týden jsem se cítila velmi dobře. Před obědem, který jsem měla už v 11 hodin (snídala jsem v 7 hodin), jsem pociťovala trochu hlad, ale nebylo to nic, co by se nedalo vydržet. Lepší to bylo v den, kdy jsem měla slanou snídaní. Ono přeci jenom -  na ovesnou kaši nedám dopustit, ale má poměrně vysoký glykemický index a zasytí jen na kratší dobu. Odpolední svačina ve tři hodiny a v sedm hodin večeře, ke které jsem se snažila omezovat sacharidy. Celkově se mi ulevilo, že s sebou neustále někam netahám krabičku s jídlem a nový režim mi i dobře zapadal do cvičení. 

Druhý týden jsem začala mít pocit, že se mnou není něco úplně v pořádku, cítila jsem se nesvá a večer se vrhla na ledničku, nebo jsem po obědě vzala útokem kouzelný šuplík v práci (kouzelný proto, že vždycky, když ho otevřete, jsou tam nějaké (ne)dobroty jako sušenky, čokoládky apod.). Nejdříve jsem to připisovala vysoké zátěži a také celkovému rozpoložení "asi mi to strašně chybělo celé ty tři měsíce a teď si o to tělo říká" (blbost, tělo potřebuje živiny, ne prázdné kalorie!), ale během posledního týdne - tedy od pondělí, jsem pochopila, že to celé začalo právě tím jedením jednou za 4 hodiny a jen 4x denně. Předtím jsem také dostala občas chuť na něco dobrého, dala jsem si třeba kousek čokolády a byla spokojená. Ale teď jsem neustále přemýšlela o tom, že další jídlo mám až za dlouho a pak že už bude moje poslední... prostě to nefungovalo. 

Takhle?


Proto jsem se rozhodla, že se vrátím k tomu, jak jsem jedla předtím, tedy 5-6x denně. Větší snídaně mi zůstanou, protože jak jsem zmiňovala v některém z předchozích článků, postupně navyšuji denní příjem kalorií. Ale zařadím zase zpět dopolední svačinu, oběd vrátím do času pro normální lidi a párkrát v týdnu si dopřeji i druhou večeři. 

Když jsem si toto ujasnila, opravdu se mi strašně ulevilo. 

Raději zase takhle! :)


A na závěr jedna velká pravda... člověk by měl jíst tolikrát denně, kolikrát mu to vyhovuje. Důležité jsou celkové kalorie a poměr bílkovin, tuků a sacharidů. A samozřejmě zdravé a kvalitní potraviny.

29 comments:

  1. Naprosty souhlas.
    Kazdy si musi vyzkouset, co mu sedne. :)) Ja treba ted jim 5x denne a jsem spokojena. :))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Přesně tak, já jsem si uvědomila, že jsem svačiny potřebovala odmalička a že porce jsem měla vždy menší, takže to je pro moje tělo prostě nejlepší. :)

      Delete
  2. Úplne s tebou súhlasím, tuto vidno že proste každému vyhovuje niečo iné :) Mne jesť 4krát denne vyhovuje len v dni, keď idem doobeda do fitka, ked vlastne tak či tak mi odtial vypadne ten čas desiaty, no o to väčšie mám potom zvyšné porcie. Ja osobne som tiež skušala vydržať tie 4 hodiny, ale nedalo sa :/ Pociťovala som hlad už skôr, asi to bude zo zvyku, ale mne tie porcie takto rozložené na 5 jedál denne uplne vyhovujú :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Když mám dopo fitko, tak jsem taky v pohodě, i když si raději dám protein a třeba až za další hodinu, hodinu a půl oběd, mám prostě raději méně jídla víckrát. :) Né že bych měla úplně hlad, to je před tím obědem, to je pravda, že jsem prostě cítila, že mám prázdný žaludek,ale nevyhovovalo mi to hlavně psychicky. No teď už je dobře :)) Já si stejně to jídlo tak ráda chystám, tak je dobrý chystat si ho 5-6x denně :D

      Delete
  3. Je super, že sis to takhle uvědomila. Někdo by šel přes mrtvoly, jen proto, že to řekla Jill :D Ano, znám takové.
    Já osobně jím pouze 3x denně, už asi tak 2 a půl měsíce. Dříve jsem jedla 5-6x celý svůj život. Nicméně zkouším nové věci, a tohle mi strašně vyhovuje! Velké porce, to je něco pro mě. Pak mám několik hodin klid na trávení a hlad se ožve až tehdy, kdy už je čas na další jídlo. Mám to samozřejmě vypočítané podle poměrů B:T:S, aby to mělo smysl.
    Ta první fotka je jak z nebe :D :)) Fakt krása.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Já se snažím nikdy se neřídit tím, co někdo řekl a brát to jako jedinou možnou alternativu, ale vím, že to tak hodně lidí má a to jsou pak zbytečné extrémy většinou :) Je super, že ti to vyhovuje, já právě moc na ty velké porce nejsem :)) Děkuju :)*

      Delete
  4. Souhlasím. Já si teda 4x denně neumím představit, na každé jídlo se hrozně těším :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Přesně, taky se těším a těšit se 5-6x je lepší než jen 4x :D

      Delete
  5. Knizku mam doma taky, ale dukladne jsem ji jeste neprecetla. Zatim s Jill jen cvicim a to me tedy bavi moc :-) Co se tyce jidla, uz nejakou dobu jim ctyrikrat denne a celkem mi to vyhovuje, ALE jsem pitoma a porad mam tendenci vynechavat sacharidy a pak se divim, ze to dohanim vecer. Nemuzu z hlavy dostat ten hloupy predsudek, ze s nima nezhubnu... Nicmene pracuju na tom a sacharidy vynechavam uz jen vecer :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Knížku určitě přečti, jsou tam zajímavé informace. Důležité je, že ti to vyhovuje. Já si teda myslím, že není potřeba vynechávat sacharidy ani k večeři, sama je jím a jak jde vidět, ničemu to neškodí, výsledky jsou :) Předsudky jsou zákeřné :D :)

      Delete
  6. Zdravím mé dvojčátko :-D Měla jsem to úplně stejně! Nakonec jsem postupně začala přidávat svačiny a teď jsem nejvíc spokojená a už před večeří nemám pocit, že sežeru na co příjdu. Ale nikdy už neřeknu, že mám nějaký "režim". Jeden den jsem schopná mít 7 jídel, jiný klidně jen 3. Je třeba poslouchat tělo a basta :-) Jinak ta první fotka je boží! :-*

    ReplyDelete
    Replies
    1. I já tebe dvojčátko! :)) Dřív když jsem měla třeba hodně práce a stres nebo podobně, tak jsem klidně jedla i jen 2x, protože jsem to víckrát nestihla, ale právě stejně menší porce, protože mě prostě ty velké nedělají dobře, takže jsem z toho vždycky hodně hubla a jelikož jsem rozhodně neměla dostatek bílkovina a zdravý jídlo, tak samozřejmě šly dolů hlavně svaly...Proto ještě nějakej ten čas režim potřebuji, abych si na to zvykla natolik že to pro mě bude samozřejmost :) a děkuju :*

      Delete
  7. Ahojda Verunko, máme to stejně, 4krát by mi taky nestačilo. Potřebuji alespoň nějaký jogurt, nebo tvaroh a ovoce na svačinu atd... co se týká té snídaně a kašiček, kolik dáváš vloček? Vaříš normálně v mléce a pak už jen zdobíš? Děkuju! :-*

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ahojky :) Tak tak, jak píšeš, aspoň nějaký jogurt s ovocem, nemusí to být nic velkého :) Jinak já vařím ze 40-50g vloček (jak to zrovna spadne do misky :D) a vařím v mléce (150 ml), namáčím přes noc a pak to ještě malinko naředím vodou. No a zdobím, ovoce si dávám docela dost, třeba 100g, takže je to spíš plnohodnotná součást než zdobení :)) No a pak nějaký ty mandle, javorový sirup a třeba skořice :))

      Delete
  8. Pre mňa je najdôležitejšie jesť keď mám hlad (nie len chuť) a veľkou zmenou bolo aj začať počúvať svoje telo a neriadiť sa hodinkami. Sú dni keď zjem 3 jedlá a dni keď kľudne aj 7 porcií. Najdôležitejšie pre teba musí byť aby si bola spokojná ty :-)
    Inak skús navýšiť príjem, uvidíš, že budeš dlhšie sýta, poda mňa ješ dosť málo na tvoju výšku, predsa len ak pôjdeš dlhšie na hranici (pod) bazálom, nie je to pre telo dobré.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Každý si musí najít to svoje :)) poslouchat tělo je důležité, ale někdy přijde stres, nebo něco podobného a já pak na svoje tělo zapomínala ;) jinak pod bazálem určitě nejsem, to si hlídám od začátku a příjem teď postupně navyšuju, protože už nehubnu, ale musí se pomalu, ne najednou o 500kcal - to by vedlo akorát k jojo efektu. :)

      Delete
  9. Souhlasím, jak jsem zjistila, každé mu prostě vyhovuje něco jiného. Většinou jím 5x za den, ale taky se stane, že občas vstávám později, tak pak jím třeba jen 4x. No hlavní je se z toho nestresovat podle mě :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Já také souhlasím, žádný stres ;))

      Delete
  10. Souhlasim, ja jim 5x denne nekdy se stane ,ze jen 4x ,ale to si spis ,kdyz si pospim :-) a kolikrat ,kdyz nestiham nebo osidim sacharidy tak me braly chute a pak zbytecne prezirani blbostma.....
    PS: muzu se te zeptat kolik gramu S,B,T mas nebo spis mela pri hubnuti? Vsude kazdy pise neco jineho :-) dekuji

    ReplyDelete
    Replies
    1. Někdy to nevyjde, tak jak bychom chtěly :)) No každý píše něco jiného, protože má každý jiný metabolismus, jiný příjem kalorií a od toho se samozřejmě odvíjí gramy BST... Takže ti spíš řeknu, jak jsem si to počítala - 1,8 x váha bílkoviny, 0,8 x váha tuky a zbytek do kalorií sacharidy ;) Ale já se soustředila hlavně na nabírání svalové hmoty, proto ty bílkoviny.

      Delete
  11. Koukám, že se nám stala velmi podobná věc. Také jsem se někde dočetla, že Jillian říká jíst po 4 hodinách, a tak jsem se nechala zmanipulovat a dělala to podle ní. Jenže - první chyba byl fakt, že jsem nezvětšila porce, takže jsem samozřejmě měla neustálý hlad, což mi pak došlo, ale ani po zvýšení přijmu mi to nevyhovovalo. Vstávám brzy do školy, takže od 6 jsem na nohách a funguji naplno až cca do 22-23 hodin, takže 4 jídla denně jsou pro mě nepředstavitelná, to bych asi zkolabovala :D Něco jiného je to o víkendu, kdy si ráda přispím, to mi to pak i tak vychází. Důležité je vážně poslouchat svoje tělo (to je mi novinka :D ale ono to není tak jednoduché, že) a dát mu najíst, když to potřebuje. Někdy se mi dokonce stane, že nemám hlad ani po 5-6 hodinách, tak to do sebe zbytečně necpu, jindy mi zase kručí v břiše už po 2 hodinkách - to zejména ve škole a připisuji to faktu, že mozek potřebuje cukry :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Taky vstávám brzo a celý den někde poletuji...ale především já opravdu nemám ráda, když se cítím přejedená, takže jsem v těch větších porcích neviděla žádný benefit a spíš mě zase za chvíli "honila mlsná" :D Já nespím ani o víkendu, jsem typické ranní ptáče :)) Taky si myslím, že je důležité poslouchat svoje tělo, ale někdy si to naše tělo s námi dělá co chce :D

      Delete
  12. Ahoj Verunko :) Taky mám na tebe pár dotazů a to: jaký je tvůj bazál? Udržuješ si příjem potravin tak, aby ti nešly hodnoty pod něj? Já s tím mám docela problém, bazál mi vychází na nějakých 1344kcal a delší dobu se snažím dát váhu dolů.. všude čtu, že by se pod hodnotu bazálu jít nemělo, ale asi neumím zvolit ty správné potraviny (zdravé), aby mi i tak naskakovaly kalorie. (zapisuji si to do kalorických tabulek).Cvičím min. 4x týdně (kruháče, běh, trampolíny, crossfit, Heat), čímž se mi asi ještě ten příjem sníží, a tak si moc nevím rady, jak to hubnutí popohnat nebo rozjet. Nemohla bys mi poslat nebo napsat, jak třeba vypadají nebo vypadaly tvé jídelníčky, když jsi hubla? Taky se dost bojím sacharidů, ty se snažím dost omezovat. Nevím kolik bych jich měla příjmout. Dokonce jsem zkoušela sach. vlny a držela jsem je asi 4 dny úplně na minimu (ale tělo to opravdu nezvládalo a byla jsem strašně unavená, což je jasné :D ) Váha mi klesla za týden o kilo, ale už to mám samozřejmě zase zpátky. Měřím asi 154 a váha 53 :( Docela dost se snažím, ale pořád jsem na jednom místě..jsem z toho zoufalá.
    Budu ráda za jakoukoli radu, názor, či pomoc :))
    Měj se krásně, děkuji, Michaela :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ahoj Míšo, Myslím, že bazál jsem tu někde psala u té proměny, pohybuje se kolem 1300 kcal a když sem hubla, určitě jsem nešla pod něj. Sacharidovýma vlnama jsi se pod něj určitě dostala a asi si i metabolismus rozhodila, takže teď to bude chtít především trpělivost. Co se týče jídelníčků, budu je dávat v nejbližší době sem na blog. :) No a bát se sacharidů, přijde mi to zvláštní, přece se nemusíš bát jídla :D Chce to pravidelnou vyváženou stravu, s dostatkem bílkovin, tuků i sacharidů. Tuků těch zdravých a sacharidů komplexních. Jinak když si pročteš blog. Jinak ty poměry živin, jak jsem měla já, máš zrovna popsané v jednom z komentářů tady nad tebou tak jukni :) Vypočítáš si bílkoviny, tuky a sacharidy doplníš podle toho, kolik chceš mít celkem kalorií. :) Držím Ti palce!

      Delete
    2. Vlny jsem vydržela jenom týden, tak to snad tak hrozné nebude. Asi projedu celý blog a určitě najdu cenné informace, takže děkuji a jídelníčky budu vyhlížet :) A moc nechápu ty sacharidy, že si je pak doplním podle toho, kolik chci mít celkem kalorií... to si sleduješ hlavně tuky a bílkoviny a ten zbytek, co ti chybí jíš sacharidy? Nějak mě pro to nenapadá výpočet, ani kolik by to zhruba mohlo být :D

      Delete
    3. Napiš mi email a dáme to nějak dohromady :))

      Delete
    4. Jee, Ty jsi hodná! :)) michaela.sovjakova@seznam.cz , asi mi napiš, co přesně k tomu potřebuješ vědět :)

      Delete
  13. Ahoj, myslíš že hodně vadí, když obědvám třeba až o půl třetí? Ze školy chodím o půl druhé a nechodím na obědy a mamka prostě nestíhá a začíná vařit teprv až já přijdu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pokud to nevadí tobě, nemáš hlad, nebo máš třeba o něco větší svačinu, tak to určitě ničemu nevadí. Mamka vaří asi lépe než ve školní jídelně ;))

      Delete