Sunday, March 23, 2014

Kolikrát denně jíst?

Od té doby, co se snažím žít zdravě, jsem toho o stravování na internetu, v knížkách, v diskuzích načetla opravdu hodně. Jídlo si plánuji na den dopředu, stále krabičkuji, zapisuji si vše, co sním, včetně kalorické hodnoty, obsahu bílkovin, sacharidů a tuků. Kolik kalorií denně sníst a jaký by měl být poměr živin jsem si celkem ujasnila a myslím, že mi to takto vyhovuje. Určitě je to pro hubnutí/nabíraní svalů/udržení váhy to nejdůležitější. Jak ale rozložit potraviny během dne a zda to má nějaký efekt na naši postavu je věc druhá, často diskutovaná a stále nevyjasněná.


Doposud jsem jedla 6x denně. Snídani, svačinu, oběd, svačinu, večeři a druhou večeři. Jedla jsem po 2-3 hodinách a nemůžu říct, že by mi to nevyhovovalo. Ale poslední dobou jsem měla pocit, že se můj den opravdu točí jen kolem jídla. Do práce jsem si nosila vždy minimálně tři krabičky, a večery trávila dlouhým vařením (na mě) a porcováním, rozepisováním a plánováním jídla. Prostě jídlo všude kolem mě.

V knihkupectví už jsem se delší dobu poohlížela po nějakém dalším titulu o stravování, kterým bych si rozšířila své obzory a nakonec jsem se rozhodla pro knížku Ovládněte svůj metabolismus od Jillian Michaels, která je určitě hodně z vás dobře známá. Ke knížce jsem se dostala až tento víkend a opravdu mě zaujala.

Tři základní pravidla jsou jasná:
1. Musíte snídat.
2. Musíte jíst každé 4 hodiny.
3.Nesmíte jíst po 21. hodině večer - a obzvlášť před spaním nikdy nejezte uhlohydráty.

První pravidlo opravdu nebude problém, bez snídaně si den vůbec neumím představit. Třetí pravidlo, tedy nejíst po 21. hodině s tím také souhlasím, zvlášť v mém případě, když nejdéle ve 22.30 hodin už chrupkám. Druhé pravidlo souvisí ještě s jedním, které vyplývá z knížky a to zní: 4 jídla denně. Na chvíli jsem se zarazila, ale Jill mě uargumentovala a rozhodla jsem se, že to zkusím, protože:

- to za prvé znamená větší snídaně, a to znamená více ovesné kaše! Jupíjajou!

- za druhé to je o dvě jídla méně, tedy i méně krabiček, méně starostí, větší porce.

Knížka dále mluví o vhodných a nevhodných potravinách, o hormonech a o tom, jak je strava ovlivňuje a zachází dle mého také do určitého extrému, např. při odstraňování toxinů z domova, kuchyně, zahrady atd. Každé doporučení  by se mělo brát s určitým nadhledem, tak aby nám přinášelo hlavně užitek a nestalo se posedlostí. To je můj všeobecný názor, ne tedy jen na knihu Jillian.

Co se týče skladby potravin, s Jillian v 95 % souhlasím a shoduje se to s tím, jak se snažím stravovat nyní. Těch 5% jsou nízkotučné mléčné výrobky, jako jogurty, nebo mléko apod. Nevím, jestli jste někdy nízkotučné mléko měli, ale opravdu není dobré. A nízkotučné jogurty většina literatury naopak nedoporučuje a navíc, já se svého selského biojogurtu Hollandia nemíním vzdát. A když už jsme u toho bio - opravdu odmítám hledat bio broskve nebo hroznové víno... jak říkám, všeho s mírou.

Do dnešního dne jsem tedy jedla takto:
  7. 00 hod. snídaně - ovesná kaše z vloček a mléka, nějaké ovoce
10. 00 hod. svačina - biojogurt, nějaké ovoce
12. 30 hod. oběd - kuřecí maso, příloha (těstoviny, rýže, couscous, gnocchi, brambory), zelenina
15. 00 hod. svačina - protein (ne vždy, závisí na tom, kdy jsem během dne cvičila), zelenina nebo ovoce
18. 00 hod. večeře - fitness chleba, zelenina (hooodně zeleniny), cottage sýr nebo vejce
20. 00 hod. večeře číslo 2 - tvaroh s medem nebo javorovým sirupem

(jde jen o ukázku, samozřejmě jsem takto nejedla každý den, různé byly víkendy, kuřecí maso také nejím každý den, někdy byly jiné i všední dny, ale takhle nějak jsem se snažila jíst nejčastěji)

A takto to plánuji od pondělí:
  7. 00 hod. snídaně - ovesná kaše z vloček (více než dříve) a mléka, ovoce, sekané mandle
11. 00 hod. oběd - ten zůstává víceméně stejný jako dříve
15. 00 hod. svačina - biojogurt a ovoce
19. 00 hod. večeře - protein, fitness chleba, zelenina, cottage/vejce nebo ve cvičící dny tvaroh (plánuji tvarohové pomazánky, které mám moc ráda)

(o víkendu pravděpodobně všechna jídla o hodinu posunu :))

Co se týče rozložení kalorií, tak snídaně, oběd a večeře by měli mít víceméně stejné hodnoty, postupně během dne s více bílkovinami a méně sacharidy. Trochu se obávám té svačiny, tak se dostanu na hodnotu okolo 200 kcal a nevím, jestli mi to bude na další 4 hodiny stačit a zda jsem raději neměla udělat 4 shodné porce během dne. ale zase mám pocit, že odpoledne nepotřebuji tolik energie jako v první části dne, tak uvidíme. Máte s tím někdo zkušenost?

Takto se zkusím stravovat týden a uvidím, jak se budu cítit. Pokud mi to nebude vyhovovat, zase se vrátím, k původnímu rozložení. Největší obavy mám z té dopolední svačiny, tak uvidíme. Ale jinak mi rozložení vyhovuje i vzhledem k tomu jak a kdy cvičím.

Kolikrát denně jíte vy? Zkoušeli jste se stravovat podle Jill? Budu moc ráda za vaše názory! 






23 comments:

  1. Mne sa tieto rady od Jill velmi pozdávajú :) Hlavne si na to musí telo zvyknuť, lebo ja síce jedávam 5krát denne, no v dňoch ked chodím behať ráno alebo pred obedom do fitka, tak desiatu nemám takže mám len 4 jedlá denne, vtedy by to vyhovuje, lebo som zaneprázdnená a nemyslím na jedlo, no automaticky ked som celý deň doma tak proste už po 2,5-3hodinách cítim hlad. Podla mna je to strašne o zvyku. S tým poobedným olovrantom, asi je to individuálne, lebo ja som napríklad na sebe postrehla, že poobede mám omnoho menší hlad ako doobeda, a mne poobede na olovrant stačí syr so zeleninou čo mávam väčšinou a ten čas tak uteká že hned mám večeru. Treba hlavne vyskúšať :) možno ti to bude predsa len takto vyhovovať :) a super článok! neskutočne ma baví čítanie tvojich článkov :) dokonca aj v jedálničkoch sa zhodujeme a aj v láske k Hollandia Selskému jogurtu :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Je pravda, že když cvičím, tak taky nemám pocit hladu...no uvidíme :) Zatím se mi snídaně moc líbila! :D Taky mám po bědě už menší hlad a myslím, že zkusím ještě více snížit sacharidy na večeři. No uvidíme. A děkuju moc za krásná slova zase! Číst chválu ve slovenštině - už to snad nemůže být lepší! :))

      Delete
  2. Pak dej vědět, jak ti nový režim vyhovuje. :))
    Já si myslím, že se čtyřmi jídly se to dá zvládnout, stačí jen vydržet na začátku, než si na to člověk zvykne. :)) A pokud snídaně dostatečně zasytí, tak není důvod zařazovat nějakou dopolední sváču. :))
    Knížka, kterou zmiňuješ, je velmi krásně napsané, moc se mi líbí!
    Jinak já jím 5x denně, tedy snídaně, svačina, oběd, svačina, večeře. Dodržuju dokonce i tu 21. hodinu, po deváté už málokdy jím, a sacharidy u mě nehrozí (nepočítám-li ty v zelenině). :))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zatím mi velmi vyhovuje snídaně :D Takže k večeři nemáš opravdu žádné sacharidy? Přemýšlím, že bych to také zkusila, nebo je alespoň ještě trochu snížit...zítra to zkusím a uvidíme - to bych zase mohla třeba ještě víc kaše ráno :D :)))

      Delete
  3. ta základní pravidla mi stačí!:)

    ReplyDelete
  4. Holky a nemáte nějaký tip na pěkný krabičky na cesty do práce? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. http://bydleni-a-design.zoot.cz/do-kuchyne/piti-a-jidlo-s-sebou/fuchsiovy-ctvercovy-designovy-box-na-jidlo-monbento Třeba tahle je super! :)) Mám podobnou dvoupatrovou jen ne čtvercovou, ale stejně nakonec nejvíc tahám ty obyčejné různých velikostí z hypermarketu :D

      Delete
    2. ten je! diky za tip! ja mam nejvetsi problem, ze je nechavam v praci, neb pak nekam jdu a pak mi doma chybi - takze vcera jsem si obed zabalila do krabicky na vanocni cukrovi :D

      Delete
    3. To znám..vždycky jich mám spoustu a pak najednou zase žádnou :D A teda asi máte doma nějaký hezký krabičky na cukroví, protože já kdybych si vzala krabičku na cukroví, tak jdu s krabicí od bot :D :D

      Delete
    4. z Nanu Nana s tim pernikovym panackem ze Shreka, co je ukousnutej :) mimochodem.. kam chodis do fitka? hledaaam, hledaaam..

      Delete
    5. jé, tak to jsi měla krásný! :) Chodím do Metropole Zličín k Olze Šípkový a můžu jen doporučit, jestli to máš nějak dostupný! :)

      Delete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. Ahoj, právě jsem objevila tvůj blog díky Insta a viděla jsem tvoji změnu. A musim rict, že vypadáš úžasně. Chtěla bych se zeptat, kde jsi našla nejužitečnější článek o rozložení bílkovin, sacharidů a tuků během dne a v jakém poměru??:)
    Já už přečetla taky plno článků a dokonce mam doma i knihu od V. Kunové - Zdravá výživa, ale furt v tom nemam jasno..:(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Děkuji moc za milá slova :) Těch článků jsem přečetla moc a přesný ti asi neporadím, ale nejlépe se mi osvědčilo 1,6-1,8g bílkovin/kg váhy...pro nabírání svalové hmoty. Zkoušela jsem i 2g/kg váhy, ale lepší výsledky jsem měla s přibližně 1,7g/kg váhy... Jinak ta knížka Zdravá výživa je super, také jí mám! :)

      Delete
  7. Verunko, můžu se optat, jak Ti jde ona forma 4 jídel denně. Já to taky zkoušela, ale nějak se k tomu nemůžu propracovat. Stále klouzám k těm 5 jídlům denně.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zítra o tom akorát vyjde článek :)) Ale rovnou říkám, že mi to nevyhovovalo...

      Delete
  8. Tak to si počkám a článek přelousknu. Ale vůbec se nedivím. Hezký večer. A děkuji za odpověď.

    ReplyDelete
  9. Nevím, jestli už jsi to tu někde nepsala, tak se když tak předem omlouvám ;D, ale můžu se zeptat, jaký používáš protein? Nemám s tím moc zkušeností a tak bych se chtěla optat na zkušenosti a spokojenost s jiným, než si nějakej koupím. :)
    Díky moc:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Používám přímo tento a jsem s ním opravdu moc spokojená :) http://www.goldfitness.cz/pharma-whey-ht-2270g-phd-nutrition.html,det,1583

      Delete
    2. Děkuji, asi ho také vyzkouším:) děkuji moc za radu. Rozhodovala jsem se mezi klasickým proteinem a nebo nad T-mealem, ale asi nejdřív zkusím klasický proteiňák.

      Delete
  10. Ahojky :)
    Chtěla jsem se vyjádřit k tomuto článku i když je starší :)
    Jelikož chodím do školy a vstávám v 6:05 tak se najím a běžím do školy. Oběd mám objednaný ve školní kuchyni :) kolem 13:00 a sváču po 9:00. Pak už jen odpolední sváču. Někdy jsem pryč takže jím kolem 15:00-16:00 hodiny pak večeře asi v 18:30 a spát chodím kolem 21:00-22:00. Přemýšlela jsem o zařazení 2. večeře ale nevím co myslíš?? A ještě 1 dotaz chystám se na týden do Londýna. Vypadá to, že budeme mít snídani večeři a pak co di povezeme sami z domů. Neznáš nějaké zdravé trvanlivé potraviny, které vydrží při pokojové teplotě týden?? Nebo myslíš, že to přehání m a mám si dát jejich super tučná jídla bez výčitek?? Moc dík

    ReplyDelete
    Replies
    1. Já sama druhou večeři zařazuji, takže určitě ano, pokud cítíš, že jí potřebuješ. Co se týče toho cestování, také jsem to řešila a doporučuji proteinové tyčinky třeba z dmka - ty jsou moc dobré na svačinu, stojí asi 17 Kč a mají 32% proteinu. Takže super. Potom třeba tuňák v konzervě. Ale jinak v Londýně je spousta zdravých obchodů, takže bych si něco dobrého koupila tam a určitě se najdou i třeba restaurace se zdravým jídlem! :)

      Delete
    2. Moc děkuji :D s tou druhou večeří uvidím, já večer nějak hlad nepociťuji :)

      Delete