Tuesday, February 25, 2014

FIT na cestách - stravování

Určitě to už každý z vás párkrát řešil. Doma máte nějaký svůj režim, který dodržujete (více či méně), ale určitě to jde snadněji, než když někam vycestujete - na dovolenou k moři, na hory, na pracovní cestu, eurovíkend... Sama cestuji často, spíše na kratší dobu (prodloužené víkendy) a příští týden mě čekají rakouské Alpy a tak se snažím vymyslet, jak je co nejlépe zvládnout a alespoň částečně dodržovat svůj denní příjem bílkovin, sacharidů a tuků tak, abych na sjezdovce nehladověla a neřešila to pak náloží sacharidů k obědu apod. Přináším tedy pár tipů, které jsou aplikovatelné na jakoukoli dovolenou, či jiný výjezd mimo bezpečí domova.

ilustrační foto


Snídaně a večeře
V ubytovacím komplexu máme zajištěnou polopenzi formou švédských stolů, což je myslím jedno z nejlepších řešení. Snídaně je pro mě důležitá, opravdu si bez ní neumím představit svůj den. Nejsem ten typ člověka, který by z domova bez snídaně mohl odejít a jeho první jídlo by byla až svačina nebo oběd. Doma snídám převážně ovesnou kaši s ovocem, případně vločky s jogurtem a ovocem před fyzickou aktivitou. Druhou variantou se budu řídit na horách - abych neměla těžký žaludek, ale zároveň měla dostatek energie na dopolední snowboarding. Jako další možnost přicházejí v úvahu vajíčka (v nejrůznějších podobách), ale mám ráda sladké snídaně, takže uvidíme, jestli se na ně dostane. 
Co se týče večeří, doufám, že v nabídce bude nějaké kuřecí nebo rybí maso, které doplním zeleninou.

Obědy
Upřímně mám z obědů největší strach. Vím, že v minulých letech, kdy jsem zdravou stravu příliš neřešila, jsem vesele obědvala hranolky s nějakým tím párkem, zapíjela to malinovkou a pak se s těžkým břichem vracela zpět na sjezdovku. Ani nevím, jestli nějaká zdravá jídla prodávají. Pro jistotu už předem předpokládám mírně zvýšený příjem sacharidů a snažím se tomu uzpůsobit jídelníček ve zbytku dne. Hranolky s párkem opravdu jíst nehodlám, budu pokud možno volit to nejmenší zlo. Ale třeba se obávám zbytečně a nějaké zdravé jídlo se vždy najde. :)

Svačiny
Nad svačinami jsem si lámala hlavu nejdéle. Respektive nad tou dopolední. Odpolední svačinu po snowboardu budu řešit proteinovým nápojem od PhD Pharma Whey HT+ s příchutí vanilka, který u mě boduje na celé čáře. V jedné dávce kromě 18,5g bílkovin dostanu výbornou chuť, která možná více než vanilku připomíná bílou čokoládu. Protein je lahodný, krémový. Jedna báseň.
Zpátky k dopolední svačině. Věděla jsem, že by to asi měla být nějaká proteinová tyčinka a už pár dní jsem prohlížela fitness obchody a hledala nějakou, která by mi vyhovovala. Vysoký obsah proteinu byl samozřejmostí, další důležitou věcí je pro mě chuť. Jsem trochu vybíravá a příliš neholduji sušenému ovoci, rozinky nemohu sníst vůbec a banánová příchuť čehokoliv mě děsí (čerstvé banány jím ale ráda). No a pak jsem ji objevila (já vím, že ji asi znáte, ale nikdy jsem proteinovou tyčinku nepotřebovala, takže ani nesháněla). Proteinovou tyčinku z DM - Sportness s příchutí cookies. Líbil se mi především 32% obsah bílkovin a to, že na prvním místě ve složení je mléčná bílkovina, v neposlední řadě mě zaujala také příchuť. Vzala jsem si tedy jednu na zkoušku a chuť mě opravdu překvapila, protože byla výborná, takže jsem si okamžitě nakoupila zásobu jak na hory, tak i na nějaké ty odpolední svačinky na běžné dny. Jedna tyčinka (45g) má 180 kalorií, obsahuje 14g proteinu, 21g sacharidů a 4,7g tuku. Dodá mi tedy dostatek energie na snowboarding před obědem.



Druhá večeře
Druhou večeři mám pravidelně i v "běžném režimu" a i na horách bude vypadat stejně. Tedy půlka odtučněného tvarohu se lžičkou medu. Je to takové mé malé zdravé potěšení a balzám pro svaly



Pitný režim
Důležitý je také pitný režim, který je na dovolených často opomíjen, případně je voda nahrazena sladkými nebo alkoholickými nápoji. Obojímu bych se ráda vyhnula a povezu si s sebou svou filtrační láhev Bobble, abych ji mohla kdykoliv během dne doplnit vodou. Nevím, do jaké míry láhev doopravdy funguje, faktem však je, že voda z ní nemá žádnou pachuť. Také si přibalím pár sáčků zeleného čaje. Na snídani jsou vždy čaje k dispozici, ale odpoledne a večer za něj taky budu jistě velmi ráda.


Zelený čaj až z daleké Kostariky! :)


Závěrem
Myslím, že když odjíždíte na dovolenou je důležité nedávat si nereálné cíle typu "budu držet stejný režim jako doma", "nezhřeším", "nebudu chodit na společné večeře" apod. Režim uzpůsobte svému programu, stanovte si mantinely, ale i rezervy. Pokud máte aktivní dovolenou (lyžování, horské tůry, plavání) počítejte i s vyšším kalorickým výdejem. Pokud hubnete, je lepší dát si po dobu dovolené za cíl si váhu udržet, ne nutně zhubnout. Pokud tak jako například já neodoláte palačince s bílou čokoládou a nutellou (nebo zmrzlině s příchutí bílá čokoláda, nebo .............. dosaďte dle svých chutí), snažte se si ji později nevyčítat a co nejdříve se vrátit ke svému režimu.

Příště něco málo o cvičení na cestách!

No comments:

Post a Comment